Donderdag 22 december 2022
WSV Support staat op de drempel om op te gaan in de nieuwe regio-organisatie Rijn en Duin. Bestuurders Hans Brehler en Frans Zonneveld blikken terug op hun periode bij de organisatie en wat ROHWN en later WSV Support voor eerstelijns zorgverleners en wijksamenwerkingsverbanden hebben betekend. “We hebben er alles aan gedaan om hen te faciliteren, te ondersteunen en toekomstbestendig te maken.” Vanaf het eerste moment in 2007 was Frans Zonneveld betrokken bij ROHWN, samen met een handjevol huisartsen die zich verenigden in de Regionale Organisatie van Huisartsen West-Nederland (ROHWN). Hans Brehler raakte enkele jaren later betrokken bij de organisatie en werd in 2013 bestuurder, waar Frans als medisch bestuurder verder ging. Samen waren ze verantwoordelijk voor de koers en de groei van de organisatie. Per 1 januari 2022 werd deze gesplitst in ROHWN als huisartsencoöperatie en WSV Support als multidisciplinaire coöperatie van wijksamenwerkingsverbanden (WSV-en).
Nu WSV Support per 1 januari 2023 opgaat in de nieuwe regio-organisatie Rijn en Duin en ROHWN tegelijkertijd wordt opgeheven - de belangen van de aangesloten huisartsen worden geborgd bij DE LIMES – blikken de bestuurders terug én vooruit.
Welk gevoel geeft het jullie dat WSV Support en ROHWN binnenkort niet meer bestaan?Frans: “Toch wel een droevig gevoel. We hebben ons in de afgelopen vijftien jaar ontwikkeld tot een sterke multidisciplinaire organisatie. Dat moeten we loslaten, het is straks niet meer onze organisatie. Rationeel begrijp ik het. Het was een proces van jaren waarin we toenadering hebben gezocht als zorggroepen, met Rijn en Duin uiteindelijk als logisch gevolg.”
Hans: “Inhoudelijk zijn we het erover eens dat er een regio-organisatie moet zijn. Zo kun je als eerste lijn met één mond spreken en samen met andere partijen werken aan toekomstbestendige zorg in Zuid-Holland Noord, in lijn met het Integraal Zorgakkoord (IZA). Daarin hebben we als WSV Support al stappen gezet, door samenwerking met onder meer Transmuralis en ZW Connect op het gebied van de arbeidsmarkt.”
Frans, hoe kijk je terug op de periode bij ROHWN en WSV Support?Frans: “Trots. Als ROHWN hebben we ervoor gezorgd dat de ketenzorgprogramma’s in loop der jaren uitstekend zijn gaan draaien. Voorheen maakte elke zorggroep bijvoorbeeld een eigen zorgprogramma voor diabetes mellitus, maar dat is natuurlijk onzin. Toen hebben we besloten om dat samen te doen en is Knooppunt Ketenzorg ontstaan.
Frans ZonneveldAls ROHWN hebben we huisartsen en praktijkondersteuners veel ondersteuning kunnen bieden. Toen in 2006 het ziekenfonds werd afgeschaft en er marktwerking in de zorg kwam, zijn wij daar op ingesprongen met ondersteuning bij chronische zorg. Onder meer met scholing en de hele organisatie daarvan aangaande aanmelden, accreditatie, terugkoppeling et cetera door ©aliber. Dat betekende echt een stuk professionalisering met de hoofdletter P.”
Hans, hoe kijk jij er op terug?Hans: “Ik ben ook trots op de mensen die zich hier hebben ingezet. Ik heb bijvoorbeeld nooit iemand horen klagen als ze buiten kantoortijden moesten werken. Die positieve en servicegerichte instelling, van zowel medewerkers in dienst als zzp’ers, is heel belangrijk. Samen hebben we een enorme groei doorgemaakt, vooral door ons ondersteunend en dienstverlenend op te stellen naar huisartsen en later ook naar andere eerstelijns zorgverleners. Altijd met als insteek dat we professioneel te werk gaan.
Verder geeft het een trots gevoel dat we alle huisartsen konden overtuigen om samen te werken in wijksamenwerkingsverbanden. Je probeert op de inhoud te overtuigen en te helpen bij het proces. Door zorgverleners niet te laten zwemmen maar te begeleiden en vragen direct te beantwoorden. De betrokkenheid van zorgverleners bij onze organisatie was enorm. Zo hebben zorgverleners zich in commissies ingespannen om bij te dragen aan het succes van de organisatie en waren de Algemene ledenvergaderingen afgelopen jaar drukbezocht.”
Wat hebben WSV Support en ROHWN zoal bereikt? Frans: “Dat zorgverleners uit dezelfde wijk of gemeente elkaar beter leerden kennen door het wijksamenwerkingsverband. Soms sta je op een teamavond met een drankje als zorgverleners onderling te praten over niks, maar dat niks is heel belangrijk. Uiteindelijk ook voor de patiënt, want doordat je elkaar kent kun je makkelijker en beter verwijzen. Iedereen die meedoet in de ketenzorgprogramma’s ziet dat de zorg goed is.
Een ander voorbeeld is VIP Samenwerken, het digitale informatiesysteem waarmee zorgverleners kunnen communiceren en gegevens kunnen uitwisselen. Daardoor kun je bijvoorbeeld als huisarts meteen verwijzen naar een fysiotherapeut in het dorp als meneer Jansen last heeft van zijn elleboog. De fysiotherapeut weet dat meneer Jansen gaat bellen, heeft zijn NAW-gegevens en kan al selecteren welke fysiotherapeut meneer Jansen het beste kan helpen. VIP Samenwerken maakt de eerstelijnszorg doelmatiger en wordt in bijna de hele regio al gebruikt.”
Hans: “In aansluiting op wat Frans zei, denk ik aan de intensivering van de samenwerking tussen zorgverleners, wat heeft bijgedragen aan de kwaliteit van zorg. Vanuit onze organisatie hebben we er alles aan gedaan om WSV-en mee te nemen in een nieuwe koers en hen daarbij te faciliteren en te ondersteunen. Vanaf de oprichting tot en met het laatste jaarplan met begroting. Een mooi voorbeeld vind ik de leergang WSV besturen die we hebben georganiseerd in samenwerking met Reos, Rijncoepel en Zorg en Zekerheid. Door de leergang krijgen deelnemers bagage mee voor het besturen van hun WSV en leren ze van andere bestuurders. Veel WSV-en zitten nu in een fase van professionalisering, zoals dat eerder ging bij zorgverleners.
Hans BrehlerHoe WSV Support en straks ook Rijn en Duin werkt, met een coöperatie van multidisciplinaire zorgverleners die ‘in charge’ zijn, is uniek in Nederland. We zijn als regio goed voorbereid op het Integraal Zorgakkoord (IZA) doordat we met toestemming van Zorg en Zekerheid al vroeg de slag richting een multidisciplinaire en wijkgerichte aanpak via WSV-en hebben gemaakt.”
Wat hopen jullie dat Rijn en Duin gaat betekenen voor de eerstelijnszorg in de regio?Hans: “Ik hoop dat Rijn en Duin een stevige organisatie wordt en een belangrijke partner voor alle stakeholders in Zuid-Holland Noord. Met de verplaatsing van de zorg van de tweede naar de eerste lijn, moet je een goede positie hebben om de belangen van eerstelijns zorgverleners te behartigen. Waarbij het feitelijk zo is dat zorgverleners de koers van Rijn en Duin kunnen bepalen via de WSV-en, als hoogste orgaan binnen de coöperatie. Hopelijk zien we dat terug bij Rijn en Duin en blijft ook de slagvaardigheid behouden, ondanks de grotere organisatie die ontstaat.”
Frans: “Rijn en Duin is zo ingericht dat de wijken ‘in the lead’ zijn. Samen vormen ze de coöperatie Rijn en Duin en het moet dan ook een proces van ‘samen’ zijn, ten behoeve van de eerstelijnszorg. In de eerste lijn is het vol en heeft iedereen het druk, maar er komt wel steeds meer zorg op de eerste lijn af. Daarom is overleg en samenwerking met de gemeente, welzijn, andere zorgorganisaties en de nulde lijn ook belangrijk.”
Hans: “Wat betreft onze rol: we blijven beide verbonden aan de regio-organisatie Rijn en Duin en proberen onze ervaring en expertise in te zetten om het nieuwe bestuur, de RvC en de medewerkers te ondersteunen in hun taken. In welke rol zal de komende periode worden bepaald.”
Willen jullie tenslotte nog iets kwijt aan de lezers?Frans: “We zijn dankbaar voor de mensen die we vanuit ROHWN en WSV Support hebben ontmoet en voor het vertrouwen dat we hebben gekregen de afgelopen jaren.”