Hoe denkt de huisarts over de online inzage in het huisartsendossier, die op 31 december dit jaar gereed moest zijn? Sleutelnet ging in gesprek met de gepensioneerde huisarts Adriaan Timmers, lid van het Regionale Projectteam OPEN.
OPEN is het vierjarige versnellingsprogramma van de organisaties InEen, LHV en NHG, met als doelstelling ‘Huisartsen helpen bij het veilig online delen van medische gegevens met hun patiënt’. Timmers valt direct met de deur in huis: “De uitdaging van dit project zit in het feit dat de huisarts nog onvoldoende meerwaarde ziet in het beschikbaar stellen van het online dossier. Daarbij kwam, dat toen eerder het patiëntendossier werd opengesteld, de patiënt met hoge verwachtingen het dossier ging bekijken.”
De realiteit was dat er in het patiëntendossier vaak minimale aantekeningen stonden van de huisarts, vervolgt Timmers. “Per 1 juli 2020 is er een uitbreiding op het patiëntendossier gekomen, waardoor de huisarts de kans krijgt om ‘shared decision making’ vast te leggen in de communicatie via het patiëntendossier. De afspraken die tussen patiënt en huisarts worden gemaakt worden nu gedeeld via dit dossier. Hier zit de communicatieve meerwaarde, de patiënt kan namelijk nu thuis op zijn gemak de gezamenlijke beslissing die hij met de huisarts gemaakt heeft teruglezen.”
‘OPEN verlaagt de workload van de huisarts’
Als een patiënt bijvoorbeeld zijn bloed laat onderzoeken, dan hoeft de huisarts niet meer gebeld te worden voor de uitslag. Timmers: “Deze is namelijk terug te vinden in het patiëntendossier. De huisarts hoeft alleen erbij te zetten of de uitslag goed of niet goed is en wat eventueel het vervolgtraject is. OPEN zorgt ervoor dat de huisarts en patiënt op een andere manier gaan samenwerken. Tevens dient het als archief van het hele proces, dat voor de patiënt prettig kan zijn om in te zien.”
De winst van OPEN
Verandering is vaak een uitdaging, vertelt Timmers. “De rol van de huisarts verandert en waar er iets verandert vraagt dat een aanpassing. In dit geval een aanpassing op je werkproces en in je communicatie.” OPEN biedt hierin ondersteuning aan de huisarts met onder andere een financiële vergoeding maar ook door geaccrediteerde scholing op maat. “De grootste winst zie ik in het feit dat je inzage kan geven in de laboratoriumuitslagen. Dat scheelt zoveel telefoontjes op een dag, het is pure tijdswinst die je daarmee boekt”, aldus Timmers.
Klik hier voor al het beschikbare communicatiemateriaal rondom OPEN. Rijncoepel, ROHWN, Alphen op één lijn, Zorggroep Katwijk en Sleutelnet vormen samen met de LHV-kring de regionale coalitie om OPEN te faciliteren. Zie www.open-eerstelijn.nl voor meer informatie.
Bron: Sleutelnet
Copyright © 2023 WSV Support, Aan de inhoud van deze site kunnen geen rechten worden ontleend.